Voelde als een weekje vakantie! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Annemarie Mensen - WaarBenJij.nu Voelde als een weekje vakantie! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Annemarie Mensen - WaarBenJij.nu

Voelde als een weekje vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

10 April 2013 | Turkije, Istanbul

Na mijn weekendje in Bursa stond een week met veel gezelligheid voor de deur! Wouter kwam mij bezoeken in Istanbul :). Dezelfde week kwamen ook Anne en Bart op bezoek in Istanbul (Bart kwam Nadine bezoeken en Anne heeft hier vorig jaar haar internationaal semester gevolgd). De dagen waarop ik en/of Nadine college hadden, hebben zij samen de stad verkend en de (toeristische) hotspots van Istanbul gezien.

Wouter zijn vliegtuig landde maandagavond om half 7 ’s avonds en ik had heel veel zin om hem te zien, maar vond het ook wel weer een klein beetje spannend. Ik heb nog niet eerder zo vaak op mijn telefoon gekeken hihi of ik al een nieuw berichtje ontvangen had!

Bij aankomst in Rumeli Hisarustu (mijn wijk) hebben we eerst een hapje gegeten bij Aperitif om direct kennis te maken met de Turkse keuken. Daarna nog een drankje gedaan bij To Stage, een barretje dichtbij, om naast de Turkse keuken ook de gezelligheid mee te pakken van een internationaal semester aan Bogazici! De volgende ochtend hadden we geluk, het zonnetje scheen en zijn we de dag goed begonnen met een traditioneel Turks ontbijtje, heerlijk! Het voelde weer heel goed en vertrouwd! Een goed begin van een weekje vakantie (of althans zo voelde het hihi) :).

Ik liet het al een beetje doorschemeren, kennis maken met de Turkse cultuur is eigenlijk kennis maken met de Turkse keuken. Van iedere specialiteit is wel een beste plaats/locatie te vinden en uiteraard hebben we (vele) specialiteiten geproefd! Om te beginnen bij de baklava, een Turkse lekkernij, hebben we geproefd in een van de bekendere baklava plaatsen en de sfeer van deze winkel voegde iets extra's toe, zeker een plekje om aan meer van mijn bezoekers te laten zien & proeven. Het ligt tevens in een leuke wijk, die op zich al een bezoekje waard is :). Verder kunnen we een vinkje zetten achter pogaca (een broodje, meestal gevuld met kaas/gehakt), börek (laagjes bladerdeeg gevuld met kaas/gehakt/spinazie) en gözleme (Turkse pannenkoek), allen als ontbijt geproefd. Ook mantı is dubbel afgevinkt, Wouter heeft de traditionele mantı geproefd (soort ravioli geserveerd met yoghurt en een rode saus (met tomaat, pepers en olie en indien gewenst knoflook)) en we hebben samen de chocolade mantı geproefd als nagerecht (gefrituurde deegbolletje gevuld met chocoladesaus). Gezien we beide vis erg lekker vinden, hebben we ook de locale vis geproefd, Cipura of Levrek (beide zijn een witte vis).

Daarnaast zijn we een dagje langs de Bosporus gewandeld en hebben zo een bezoekje gebracht aan twee leuke wijken: Bebek en Ortakoy. En je raadt het goed hihi, Ortakoy heeft ook twee specialiteiten die het proeven meer dan waard zijn! Allereerst kumpir, dit is een gepofte aardappel (waarbij de aardappel binnenin gemengd wordt met boter en kaas) die je kunt vullen met alles dat je er lekker uit vindt zien (salades, champignons, olijven, maïs, etc.). Daarnaast is ook de wafel een ‘must have’, zoet, maar erg lekker! Deze wafel kun je laten besmeren met verschillende sausjes (bijv. chocoladesaus) en veel verschillende toppings; wederom alles wat je er lekker uit vindt zien (zoals aardbei, banaan, kiwi, chocoladebolletjes, nootjes, etc). De wijk Ortakoy is ook echt een bezoekje waard met mooi uitzicht op de bosporus!

Naast de Turkse keuken hebben we ook kennis gemaakt met een Turkse avond uit en dit was genieten! Dit restaurant was sfeervol ingericht (met veel gekleurde lampjes) en kent een all-in concept, waarbij je kon genieten van heerlijk eten, wijntjes en water (de obers waren erg attent en schonken onze glaasjes vanzelf bij), een heerlijk toetje en entertainment. Bij Turkse entertainment moet je denken aan buikdanseressen, veel muziek en gezelligheid; de gasten staan op van hun tafeltje om een dansje te wagen en genieten in volle teugen. Hele geslaagde avond!

Natuurlijk mocht ook een bezoekje aan het Dolmabahce paleis niet ontbreken en hebben we een wandeling gemaakt door ‘Istiklal street’. Hier zijn altijd mensen te vinden, overdag om te winkelen of een hapje te eten en ’s avonds om op stap te gaan. Beide tijdstippen zijn we er een keertje geweest, was gezellig!

Gedurende de week was het weer niet heel goed en niet slecht, maar zaterdag hadden we geluk! Het zonnetje scheen en we zijn naar de princes islands geweest. Heerlijk om lekker even buiten de stad te genieten van de natuur en per fiets het eiland te verkennen! We hebben genoten van het zonnetje in het gras en van het uitzicht!

De week is voorbij gevlogen en als ik er op terugdenk hebben we heel veel leuke dingen gezien en geproefd! Het voelde als een weekje vakantie, echt genieten!!

Liefs, Annemarie

• 10 April 2013 - 07:50

Kees Mensen:

Hoi Annemarie, wat een mooi verslag weer.
    Het is genieten om het te lezen.
    Ook leuk dat het voelde als een weekje vakantie.
    Tussen de studie door moet dat kunnen.

Wordt erg nieuwsgierig naar de Turkse keuken, haha
    Maar we komen dichter en dichter bij 26 april.

Groetjes
    Papa

• 10 April 2013 - 09:11

Inge:

Heey!

Wat een super leuk verslag weer om te lezen. Wat fijn dat Wouter lekker bij je was!
    Klinkt als een goed weekje! En ook een smulweek, haha. Dat Turkije zoveel specialiteiten en aparte gerechten heeft, leuk zeg! Ook ik ben er erg nieuwsgierig naar ;)

Heel veel plezier daar! Lekker blijven genieten :)

X Inge

• 10 April 2013 - 10:23

Martijn (vA):

Hey Annemarie,

Lijkt me inderdaad erg fijn als je vriendje weer even langskomt :-)

Dat klinkt weer als een erg goed verhaal... als je zelf niet op exchange bent geweest dan lijkt zo'n semester meer op vakantie dan op studeren... maar gelukkig gebeurt dat ook nog wel (alleen schrijf je daar natuurlijk niet over want zo interessant is dat nu ook weer niet) ;-)

Geniet er maar lekker van want voor je het weet is het voorbij.

Ik kijk uit naar het volgende verslag ;-)

Groeten Martijn

• 10 April 2013 - 13:39

Joke:

Hoi Annemarie,

Je hebt het heerlijk gehad, met Wouter, vrienden , het weer èn de heerlijke Turkse keuken.
    Laten we het over de drankjes maar niet hebben :))

Als jullie pa komt, laat hem dan niet alles proeven, anders heeft-ie op de terugweg 2 vliegtuigstoelen nodig,
    haha.

Nog een paar weekjes geduld dan zie je ze weer....

Succes verder met de studie , neem aan dat je daar zo af en toe ook nog tijd voor hebt :) ,
    en vooral GENIET !!

Groetjes van Joke

• 11 April 2013 - 20:28

William Lambregts:

Hoi Annemarie,

Ik was deze week bij jou vader, moeder en zussie.
    Zij vertelde mij een beetje over het wel en wee van jou Turkse avontuur.
    Omdat het leuk is om een beetje te volgen wat je daar allemaal doet heeft je vader de link naar ons doorgestuurd.
    Als ik dit alles zo lees kan ik me niet voorstellen dat jij ooit op je eigen gewicht weer thuis komt.
    Het water loopt me in de mond van al dat lekkere eten.
    Verder willen we je nog een fijne tijd wensen en geniet er van.