Cappadocia & bezoek van thuis! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Annemarie Mensen - WaarBenJij.nu Cappadocia & bezoek van thuis! - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Annemarie Mensen - WaarBenJij.nu

Cappadocia & bezoek van thuis!

Blijf op de hoogte en volg Annemarie

25 Mei 2013 | Turkije, Istanbul

Hoi allemaal!

Het einde van het semester komt in zicht, wat voor mij betekende projecten, tentamens, uitstapjes en bezoekjes! Om te beginnen bij… Cappadocia!

Cappadocië is een tufsteenlandschap gelegen in het midden van Turkije en zoals jullie van mij gewend zijn heb ik me niet heel veel verdiept in de geschiedenis hihi, maar genoten van de landschappen! Bij het bekijken van de foto’s zul je snappen waarom :). Ik vond het heerlijk om in de verschillende valleien rond te wandelen en te genieten van de buitenlucht, rust en omgeving! Iedere vallei ziet er weer net iets anders uit door de kleur/vorm van de stenen. Zo heb je bijvoorbeeld de duivenvallei, waar in vele stenen kleine holletjes te vinden zijn voor duiven (om zo vroeger de post te brengen). Tevens zijn we een dag rondgeleid met een gids door o.a. de groene vallei (dit is inderdaad met veel groen en een rivier hihi), uitzichtpunten en een ondergrondse stad. Gezien we met een klein groepje waren (<10) was ook dit een hele ontspannen en geslaagde dag. We zijn iedere dag op tijd opgestaan om de dag goed te beginnen met een ontbijtje bij het hotel, waarbij we één dag nog net ietsje vroeger opgestaan zijn voor… jaja, een ballonvaart! Ik vond het stiekem best een beetje spannend, maar eenmaal ingestapt in de ballon was dat nergens voor nodig hihi, je stijgt heel langzaam op en het uitzicht is ontzettend mooi! Omdat we vroeg opgestegen zijn, was de lucht erg mooi door het laatste beetje zonsopgang en wat ik persoonlijk heel bijzonder vond was dat er zoveel ballonnen tegelijkertijd de lucht ingingen. Na weer veilig geland te zijn, hebben we samen met de piloot (weet niet hoe je de meneer noemt die de luchtballon bestuurt) en andere passagiers geproost met champagne (’s ochtends vroeg inderdaad hihi). Een bijzonder begin van de dag! Tevens hebben we deze dag ook een bezoek gebracht aan de wijnproeverij, heel erg leuk! Na een korte rondleiding mochten we 12 verschillende wijnen (nipjes hihi) en heb ik ook een heerlijk wijntje gekocht voor in Istanbul! Natuurlijk hoort bij een uitstapje ook het ontdekken van nieuwe restaurantjes en zo hebben we in Cappadocia heerlijke stoofpotjes op die ze aan tafel voor je open tikken :).

Na Cappadocia volgde… mijn verjaardag! Veel internationale studenten maakten optimaal gebruik van de spring break en waren deze dag niet in Istanbul, waardoor ik mijn verjaardag kleins gevierd heb maar daarom niet minder gezellig :). In de ochtend ben ik getrakteerd op een heerlijk ontbijtje bij Kahve Diyari (blijft een van mijn favoriete ontbijtplekken op loopafstand) en kreeg ik als verjaardagscadeautje een taartje, leuke verrassing! Daarna gestudeerd en ’s avonds lekker gekookt :). De vele felicitaties gedurende de dag en verjaardagskaartjes uit Nederland bezorgden het echte jarig zijn gevoel, dankjewel!

Na mijn verjaardag volgde… een bezoekje van papa, mama en Monique! Het was erg leuk om elkaar weer te zien en ik had veel zin om de stad Istanbul te laten zien :). Na de ontmoeting op het vliegveld hebben we eerst de koffers gedropt bij het hotel en lekker geluncht. Tevens hebben we deze dag de Hagia Sophia (dit is vroeger zowel een kerk als moskee geweest) bezocht en ’s avonds zijn we bij een (voor mij) toprestaurant uit eten geweest! Dit restaurant scoort hoog Trip Advisor en het was inderdaad heerlijk! Ik ben enkel positief hihi, heerlijk eten, vriendelijke bediening en gezellig gezelschap! Na het hoofdgerecht volgde een ‘Happy Birthday’ liedje en mama en ik dachten beide dat er nog iemand jarig was in het restaurant hihi (naïef hè) en we waren dan ook extra verrast toen er een heerlijk chocoladetaartje met sterretjes, kaarsjes en felicitaties van de ober onze tafel op kwam :). Echt genieten om zo mijn verjaardag te vieren! De volgende dag hebben we o.a. een bosporus cruise gedaan, baklava geproefd en gezellig een terrasje gepakt in een zijstraatje van Istiklal street (waar dagelijks 1 miljoen mensen doorheen wandelen en daardoor een attractie op zich is voor families zoals wij die niet uit een grote stad komen hihi). Zondag was voor mij een speciale dag waarop we mijn kamer en de universiteit bezocht hebben. Ik vond het erg leuk om te laten zien hoe ‘mijn wijkje’ eruit ziet en we hebben gözleme (Turkse pannenkoek) geproefd bij Aperitif, een restaurantje waar ik vaker kom hihi. Daarna zijn we op ons gemakje over de universiteit gewandeld (volgens papa meer een park dan een school, wat ik zie als een groot compliment :)) waarna we lekker langs de bosporus via Bebek naar Ortakoy gewandeld zijn. Tussendoor lekker een terrasje gepakt en in Ortakoy hebben we de beroemde wafel geproefd (en mama de kumpir (gepofte aardappel)). We hadden heerlijk weer deze dagen, waarbij de tijd om is gevlogen en maandag weer een normaal college op mijn agenda stond. Na mijn college hebben we met zijn viertjes nog lekker geluncht en was het weer tijd om afscheid te nemen. Blijft niet mijn sterkste kant, maar na lekkere nootjes gescoord te hebben op de Spice bazaar en gezwommen te hebben, voelde dit de volgende dag weer goed.

Tot zover weer… mijn volgende verslagje zal sneller volgen deze keer met daarin de zwemwedstrijd in Adana en een bezoekje van Inge aan Istanbul!

Liefs uit een zonnig Istanbul (hoop dat het bij jullie ook snel mooier weer wordt), Annemarie

  • 25 Mei 2013 - 10:05

    Kees Mensen:

    Hoi Annemarie, het is weer een erg leuk en prettig leesbaar verslag.

    En extra leuk omdat ook wij in het verslag voorkomen, haha. (trotse papa)
    Ik, mama en Monique hebben ook heel erg genoten van ons verblijf in Istanbul.

    Waarbij ik aangenaam verrast ben door de ontspannen sfeer en vriendelijke mensen.
    Ik heb genoten van de verschillende culturen en vele bezienswaardigheden.
    Ook het proeven van verschillende soorten gerechten was een aanrader.
    Waarbij jij ons als gids heel erg goed de leuke bijzondere plekjes hebt laten zien.
    Dank je wel.

    Ik moet eerlijk zeggen dat het afscheid nemen ook voor mij even moeilijk was.
    Maar ben wel blij je bezocht te hebben.
    En ik de omgeving waar je woont en studeert, gezien heb.
    Je kon merken dat je je er thuis voelt en dat is erg fijn.

    Groetjes
    Papa

  • 25 Mei 2013 - 12:41

    Inge:

    Hey,

    Dinsdag nog in Istanbul en nu lees ik vanuit Wageningen alweer je reisverslag. Leuk om te lezen en te weten wat alles is waar je over schrijft. Haha. Ik kan me helemaal aansluiten bij wat je vader schrijft over Istanbul. Ik vond het ook super! Geniet nog maar even goed daar! En succes met je studie die laatste weekjes.

    Liefs!

  • 25 Mei 2013 - 15:45

    Joke :

    Hoi Annemarie

    leuk om weer even van je te lezen, was idd even geleden, maar ja , in studeren gaat veel tijd zitten hè !?
    haha. Wij hebben al de verhalen, van je familie-bezoek, in geuren en kleuren, te horen gekregen. en ik moet zeggen, :het klonk reuze gezellig èn lekker !!!
    Wij zijn inmiddels alweer terug uit Kreta (10 dagen), en hebben het ook heerlijk gehad, alleen was het
    weer niet echt stabiel. En hebben dus ieder soort weer gehad, zon , bewolking, regen, onweer en storm !!
    Maar zoals gezegd, het was heerlijk ! Nu 3 maanden werken, en dan misschien nog even terug.......
    Voor jou, succes met de rest van je examens, nog even volhouden, en tòch blijven genieten van je heerlijke verblijf in het zonnige !!!!! Istanbul.

    Groetjes van Bert en Joke

  • 26 Mei 2013 - 12:15

    Martijn (R):

    Hey Annemarie,

    Leuk weer om te lezen dat je het nog steeds zo goed maakt! Ik ben wel een beetje jaloers hoor op die ballonvaart, die staat bij mij nog op mijn verlanglijstje ;) Succes met je zwemwedstrijd en daarna met je tentamens. Geniet nog van de laatste periode van je semester in Turkije!

    Groetjes Martijn

  • 30 Mei 2013 - 10:56

    Martijn (A):

    Hey Annemarie,

    Leuk stukje weer :-)

    Naast dat je in een luchtballon over een prachtig gebied vliegt (jaloers) vliegt ook zo'n semester voorbij.

    Succes met de laatste todo's en geniet nog even van al het moois wat een internationaal semester biedt... voor je het weer ben je weer terug in de Nederlandse sleur en heb je een enorme kantoorbaan (wat al begint met afstuderen ;-) )

    Groeten Martijn

  • 03 Juni 2013 - 10:03

    Jopie:

    zoveel mooie ervaringen..

    en dan nu al dat nieuws, ik bedoel de opstanden in turkije....
    hopelijk zit je safe...
    succes met de laatste weekjes.
    ad , jopie en leonie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemarie

Actief sinds 02 Feb. 2013
Verslag gelezen: 873
Totaal aantal bezoekers 10942

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 15 Juni 2013

Internationaal semester Bogazici, Istanbul

Landen bezocht: